قاریان و فنون تلاوت

  • ۰
  • ۰

به نام خدا

قاریان و فنون تلاوت تقدیم می نماید:

معرفی مقامات اصلی و فرعی تلاوت

مقامات اصلی موسیقایی مورد استفاده در فن تلاوت :

 1- بیات 2- حجاز 3-  راست (رست) 4- سه گاه (سیکاه)  5- عجم جهارکاه / عجم عشیران  6- نهاوند  7- کرد  8- نکریز و نواثر  9- صبا  10- صبازمزم 11- اثرکرد

 

آشنایی با ترکیبات مقامی (مقامات فرعی) در فن تلاوت:

1- ترکیبات مقام بیات (بیات + نهاوند به شکل متصل):

 الف- ترکیب بیات + راست | شکل متصل (مقام فرعی حسینی)

ب- ترکیب بیات + حجاز | به شکل متصل (مقام فرعی شوری)

ج- ترکیب بیات ++ بیات  |به شکل منفصل )مقام فرعی حسینی-فرم دوم)

د- ترکیب بیات ++ بیات | به شکل متصل (مقام فرعی حسینی عشیران)

ه- ترکیب بیات ++ سه گاه | به شکل منفصل (تابع مقام فرعی حسینی است)

ی- ترکیب بیات ++ کرد | به شکل منفصل (مطابق با فواصل مقام بیات)

 2- ترکیبات مقام راست (راست ++ راست به شکل منفصل):

 الف- ترکیب راست ++ بیات | به شکل منفصل (مقام فرعی نوروز راست)

ب- ترکیب راست + راست | به شکل متصل (مقام فرعی نیشابورک)

ج- ترکیب راست ++ حجاز | به شکل منفصل (مقام فرعی سوزناک)

د- ترکیب راست ++ نهاوند | به شکل منفصل (مقام فرعی سوزدل آرا / مایه راست)

ه- ترکیب راست + صبا | به شکل منفصل (مقام فرعی دلنشین)

ی- ترکیب راست ++ سه گاه | به شکل منفصل (مطابق با فواصل مقام نیشابورک)

 

3- ترکیبات مقام حجاز (حجاز + راست به شکل متصل):

 الف- ترکیب حجاز ++ بیات | به شکل منفصل (مقام فرعی عزال)

ب- ترکیب حجاز ++ حجاز | به شکل منفصل (مقام فرعی حجازکار یا شاهناز)

ج- ترکیب حجاز + عجم | به شکل متصل (مقام فرعی زنکران)

د- ترکیب حجاز + نهاوند | به شکل متصل (مقام فرعی حجازعجمی / بیات اصفهان)

و- ترکیب حجاز + کرد | به شکل منفصل (مقام فرعی حجازعجمی)

ه- ترکیب حجاز ++ سه گاه | به شکل منفصل (تابع ساختار خود مقام حجاز است)

 

4- ترکیبات مقام سه گاه (سه گاه + راست به شکل متداخل):

الف - ترکیب سه گاه + صبا | به شکل متصل (مقام فرعی بستنکار)

ب - ترکیب سه گاه + حجاز | به شکل متصل (مقام فرعی هزام)

ج - ترکیب سه گاه + بیات | به شکل متصل (مقام فرعی عراق)

د - ترکیب سه گاه + نهاوند | به شکل متصل (مقام فرعی اوشار / المایه)

و - ترکیب سه گاه + عجم | به شکل متصل (مقام فرعی فرحناک)

ه - ترکیب سه گاه + سه گاه | به شکل متصل (مقام فرعی سه گاه بلدی / سیکاه بلدی)

 

5- ترکیبات مقام عجم (عجم ++ عجم به شکل منفصل):

الف- ترکیب عجم ++ حجاز | به شکل منفصل (مقام فرعی شوق افزا)

ب- ترکیب عجم ++ راست | به شکل منفصل (مقام فرعی چهارگاه)

ج- ترکیب عجم + نهاوند | به شکل متصل

د- تلوین بین عجم و صبا | فقط یک انتقال غیر همسطح (مدولاسیون) می‌باشد

 

6-ترکیبات مقام نهاوند (نهاوند ++ حجاز به شکل منفصل):

 الف- ترکیب نهاوند ++ بیات | به شکل منفصل (مقام فرعی عشاق مصری)

ب- ترکیب نهاوند + حجاز | به شکل متصل (مقام فرعی نهاوند مرصع)

ج- ترکیب نهاوند + نهاوند | به شکل متصل (مقام فرعی فرح فزا)

د- ترکیب نهاوند ++ کرد | به شکل منفصل (مقام فرعی نهاوند کردی)

ه- ترکیب نهاوند + راست | به شکل متصل (مقام فرعی سلطانی)

 

 7-ترکیبات مقام کرد (کرد ++ کرد به شکل منفصل):

الف- ترکیب کرد + حجاز | به شکل متصل (مقام فرعی طرزنوین)

ب- ترکیب کرد ++ حجاز | به شکل منفصل (مقام فرعی شهناز کردی)

ج- ترکیب کرد + صبا | به شکل متصل (مقام فرعی شوق طرب)

د- ترکیب کرد + نهاوند | به شکل متصل (مقام فرعی حجازکار کرد)

 

 8-ترکیبات مقام نکریز (نکریز++ نهاوند به شکل منفصل):

 الف- ترکیب نکریز ++ حجاز | به شکل منفصل (مقام فرعی نواثر)

ب- ترکیب نکریز ++ راست | به شکل منفصل (مقام فرعی پسندیده)

تذکر1 : نکریز به عنوان یک جنس در نظر گرفته می‌شود.

تذکر2 : اگر از عقد نواثر به جای جنس نکریز استفاده نماییم، انفصال بین اجناس تبدیل به اتصال می‌گردد.

 

9-ترکیبات مقام صبا (صبا - حجاز ، متداخل || صبا ++کرد ، منفصل ) :

 الف- تلوین صبا - عجم (یک انتقال یا مدولاسیون است)

ب- ترکیب صبا - حجاز | متداخل، مطابق با خود گام اصلی صبا است

 

[ به به کانال و مدرسه تلاوت حرفه ای - آموزشی ما را هم یک نگاهی بیندازید (در اینستاگرام - تلگرام - ایتا) ]

 

صفحه اینستاگرام قاریان حرفه‌ای [ مدرسه تلاوت ]  [درجه 1  + حرفه ای ]

 

صفحه تلگرام قاریان حرفه ای

 

صفحه ایتا قاریان حرفه ای [ مدرسه تلاوت ]

 

معرفی و آشنایی با کتاب تحلیل حرفه ای - موسیقایی تلاوت:

کتاب: تحلیل حرفه ای مقام شناسی، نغمه شناسی، بررسی شیوه های معناپردازی آیات و دیگر نکته های آموزنده هنر تلاوت به روش حرفه ای ها

بخش اول: استاد مصطفی اسماعیل

بخش دوم: استاد محمد صدیق منشاوی

بخش سوم: استاد عبدالباسط عبدالصمد

بخش چهارم: استاد شحات محمد انور

بخش پنجم: استاد محمد رفعت

پدیدآورنده: مهندس احسان اعتباریان، کارشناس لحن تلاوت

 

  • ۹۹/۰۶/۱۰
  • قاریان حرفه ای

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی