به نام خدا
قاریان و فنون تلاوت تقدیم می نماید:
معرفی مقامات اصلی و فرعی تلاوت
مقامات اصلی موسیقایی مورد استفاده در فن تلاوت :
1- بیات 2- حجاز 3- راست (رست) 4- سه گاه (سیکاه) 5- عجم جهارکاه / عجم عشیران 6- نهاوند 7- کرد 8- نکریز و نواثر 9- صبا 10- صبازمزم 11- اثرکرد
آشنایی با ترکیبات مقامی (مقامات فرعی) در فن تلاوت:
1- ترکیبات مقام بیات (بیات + نهاوند به شکل متصل):
الف- ترکیب بیات + راست | شکل متصل (مقام فرعی حسینی)
ب- ترکیب بیات + حجاز | به شکل متصل (مقام فرعی شوری)
ج- ترکیب بیات ++ بیات |به شکل منفصل )مقام فرعی حسینی-فرم دوم)
د- ترکیب بیات ++ بیات | به شکل متصل (مقام فرعی حسینی عشیران)
ه- ترکیب بیات ++ سه گاه | به شکل منفصل (تابع مقام فرعی حسینی است)
ی- ترکیب بیات ++ کرد | به شکل منفصل (مطابق با فواصل مقام بیات)
2- ترکیبات مقام راست (راست ++ راست به شکل منفصل):
الف- ترکیب راست ++ بیات | به شکل منفصل (مقام فرعی نوروز راست)
ب- ترکیب راست + راست | به شکل متصل (مقام فرعی نیشابورک)
ج- ترکیب راست ++ حجاز | به شکل منفصل (مقام فرعی سوزناک)
د- ترکیب راست ++ نهاوند | به شکل منفصل (مقام فرعی سوزدل آرا / مایه راست)
ه- ترکیب راست + صبا | به شکل منفصل (مقام فرعی دلنشین)
ی- ترکیب راست ++ سه گاه | به شکل منفصل (مطابق با فواصل مقام نیشابورک)
3- ترکیبات مقام حجاز (حجاز + راست به شکل متصل):
الف- ترکیب حجاز ++ بیات | به شکل منفصل (مقام فرعی عزال)
ب- ترکیب حجاز ++ حجاز | به شکل منفصل (مقام فرعی حجازکار یا شاهناز)
ج- ترکیب حجاز + عجم | به شکل متصل (مقام فرعی زنکران)
د- ترکیب حجاز + نهاوند | به شکل متصل (مقام فرعی حجازعجمی / بیات اصفهان)
و- ترکیب حجاز + کرد | به شکل منفصل (مقام فرعی حجازعجمی)
ه- ترکیب حجاز ++ سه گاه | به شکل منفصل (تابع ساختار خود مقام حجاز است)
4- ترکیبات مقام سه گاه (سه گاه + راست به شکل متداخل):
الف - ترکیب سه گاه + صبا | به شکل متصل (مقام فرعی بستنکار)
ب - ترکیب سه گاه + حجاز | به شکل متصل (مقام فرعی هزام)
ج - ترکیب سه گاه + بیات | به شکل متصل (مقام فرعی عراق)
د - ترکیب سه گاه + نهاوند | به شکل متصل (مقام فرعی اوشار / المایه)
و - ترکیب سه گاه + عجم | به شکل متصل (مقام فرعی فرحناک)
ه - ترکیب سه گاه + سه گاه | به شکل متصل (مقام فرعی سه گاه بلدی / سیکاه بلدی)
5- ترکیبات مقام عجم (عجم ++ عجم به شکل منفصل):
الف- ترکیب عجم ++ حجاز | به شکل منفصل (مقام فرعی شوق افزا)
ب- ترکیب عجم ++ راست | به شکل منفصل (مقام فرعی چهارگاه)
ج- ترکیب عجم + نهاوند | به شکل متصل
د- تلوین بین عجم و صبا | فقط یک انتقال غیر همسطح (مدولاسیون) میباشد
6-ترکیبات مقام نهاوند (نهاوند ++ حجاز به شکل منفصل):
الف- ترکیب نهاوند ++ بیات | به شکل منفصل (مقام فرعی عشاق مصری)
ب- ترکیب نهاوند + حجاز | به شکل متصل (مقام فرعی نهاوند مرصع)
ج- ترکیب نهاوند + نهاوند | به شکل متصل (مقام فرعی فرح فزا)
د- ترکیب نهاوند ++ کرد | به شکل منفصل (مقام فرعی نهاوند کردی)
ه- ترکیب نهاوند + راست | به شکل متصل (مقام فرعی سلطانی)
7-ترکیبات مقام کرد (کرد ++ کرد به شکل منفصل):
الف- ترکیب کرد + حجاز | به شکل متصل (مقام فرعی طرزنوین)
ب- ترکیب کرد ++ حجاز | به شکل منفصل (مقام فرعی شهناز کردی)
ج- ترکیب کرد + صبا | به شکل متصل (مقام فرعی شوق طرب)
د- ترکیب کرد + نهاوند | به شکل متصل (مقام فرعی حجازکار کرد)
8-ترکیبات مقام نکریز (نکریز++ نهاوند به شکل منفصل):
الف- ترکیب نکریز ++ حجاز | به شکل منفصل (مقام فرعی نواثر)
ب- ترکیب نکریز ++ راست | به شکل منفصل (مقام فرعی پسندیده)
تذکر1 : نکریز به عنوان یک جنس در نظر گرفته میشود.
تذکر2 : اگر از عقد نواثر به جای جنس نکریز استفاده نماییم، انفصال بین اجناس تبدیل به اتصال میگردد.
9-ترکیبات مقام صبا (صبا - حجاز ، متداخل || صبا ++کرد ، منفصل ) :
الف- تلوین صبا - عجم (یک انتقال یا مدولاسیون است)
ب- ترکیب صبا - حجاز | متداخل، مطابق با خود گام اصلی صبا است
[ به به کانال و مدرسه تلاوت حرفه ای - آموزشی ما را هم یک نگاهی بیندازید (در اینستاگرام - تلگرام - ایتا) ]
صفحه اینستاگرام قاریان حرفهای [ مدرسه تلاوت ] [درجه 1 + حرفه ای ]
صفحه ایتا قاریان حرفه ای [ مدرسه تلاوت ]
معرفی و آشنایی با کتاب تحلیل حرفه ای - موسیقایی تلاوت:
کتاب: تحلیل حرفه ای مقام شناسی، نغمه شناسی، بررسی شیوه های معناپردازی آیات و دیگر نکته های آموزنده هنر تلاوت به روش حرفه ای ها
بخش اول: استاد مصطفی اسماعیل
بخش دوم: استاد محمد صدیق منشاوی
بخش سوم: استاد عبدالباسط عبدالصمد
بخش چهارم: استاد شحات محمد انور
بخش پنجم: استاد محمد رفعت
پدیدآورنده: مهندس احسان اعتباریان، کارشناس لحن تلاوت
- ۹۹/۰۶/۱۰